Tietoturvan keskiössä on käyttäjien hallinta
Nyt ja tulevaisuudessa jokainen meistä on lukuisten tietojärjestelmien käyttäjä, eli meillä on digitaalinen identiteetti lähes kaikessa mitä teemme – puhutaan sitten pankkiasioinnista tai taksilla ajamisesta. Tässä digitalisaation ajassa perinteinen tietoverkkoihin perustuva tietoturva ei enää riitä. Keskiöön nousevat identiteetinhallinta (IdM) ja pääsynhallinta (AM).
Miksi näin on? Koska pääsyä tietoon ja järjestelmiin on pystyttävä rajaamaan. IAM mahdollistaa tämän rajaamisen. Käyttäjillä on oltava oikea-aikaisesti pääsy roolinsa mukaiseen tietoon, mutta vain siihen. IAM-järjestelmä toimii parhaiten kun käyttäjä ei edes huomaa sitä. Tällöin käyttäjällä on aina asianmukainen pääsy tarvitsemiinsa tietoihin, helposti ja turvallisesti. IAM-ratkaisu tuo hyötyjä niin yrityksen kuin asiakkaan näkökulmasta ja hyödyissä korostuvat tietoturva ja tehokkuus.
Yrityksen sisäisiä hyötyjä
- Paranna tehokkuutta tarjoamalla henkilöstölle helppo, nopea ja asianmukainen pääsy.
- Nosta työtyytyväisyyttä ja vähennä turhautumista paremmalla käytettävyydellä.
- Varmista tietoturva asianmukaisesti rajoitetuilla ja ajallaan poistetuilla oikeuksilla.
Asiakkaisiin liittyviä hyötyjä
- Paranna kilpailukykyä tarjoamalla asiakkaille helppo pääsy ja vaivaton käyttökokemus.
- Nosta asiakashankinnan konversioastetta 30 – 80 %.
- Varmista asiakkaidesi tietoturva ja tietosuoja (GDPR).
Tietoturvahyödyt
Digitalisaation aikakaudella perinteinen tietoverkkoihin perustuva tietoturva ei riitä. Käyttäjien hallinta on nyt tietoturvan keskiössä. Identiteetinhallinta (IdM) ja pääsynhallinta (AM) muodostavat kivijalan, jonka päälle organisaatiot voivat turvallisesti rakentaa digitalisaation.
Miksi näin on? Koska liike-elämässä, järjestöissä ja julkishallinnon organisaatioissa hallinnoitava tieto ja järjestelmät ovat poikkeuksetta luonteeltaan sellaisia, että niihin ei voida antaa samaa pääsyä kaikille henkilöille. Käyttäjän tunnistaminen ja pääsyn rajaaminen asianmukaisesti sekä käyttövaltuuksien oikea-aikainen poisto ovat nykyaikaisen organisaation tietoturvan keskiössä.
Tehokkuushyödyt
Tärkeää on myös pystyä hallitsemaan käyttöoikeuksia tehokkaasti. Pääsy haluttuun resurssiin on usein aikakriittistä. Tunnuksien odottelu ja tyhjäkäynti maksavat. Käyttäjätunnusten luominen, poistaminen ja muuttaminen manuaalisesti vie aikaa ja maksaa rahaa. Kun puhutaan tuhansista käyttäjistä, nämä kustannukset ja tehottomuushaitat ovat jo varsin merkittäviä.
Liiketoiminta kärsii myös, jos sähköinen palvelu ei ole saatavilla asiakkaillesi. Jos rekisteröityminen, tunnistautuminen ja pääsy palveluusi ei ole riittävän helppoa, asiakkaasi vaihtavat muualle. Toisaalta, jos rekisteröityminen ja palvelusi käyttäminen on vaivatonta, voi se olla asiakkaita houkutteleva kilpailuetu.
Tehokkuutta ja säästöä yrityksellesi
Olemme palveluyritys – meillä ei ole omaa tuotetta. Ratkaisumme perustuvat tuotekumppaniemme tuotteisiin, joiden joukosta etsimme kunkin organisaation tarpeisiin parhaiten soveltuvan vaihtoehdon. Asiakaslähtöisesti. Palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, 100 identiteetistä yli 200 000 identiteettiin. Lisäksi asiakkaidemme ulkoisia identiteettejä, kuten heidän asiakkaitaan, on useassa tapauksessa monin verroin enemmän. Vankan kokemuksemme ansiosta tiedämme, mitkä IAM-ratkaisut toimivat parhaiten ja osaamme auttaa välttämään IAM-hankkeiden sudenkuopat. Ratkaisuistamme on asiakkaille aina aidosti hyötyä.
1 miljoona €
suoria säästöjä vuodessa keskitetyllä identiteetinhallinnan (IdM) ratkaisulla~5000 henkilön organisaatio
3 kk ROI
loppukäyttäjän salasanapalautus-ratkaisulla~1400 henkilön organisaatio
33% nopeampi
käyttöoikeuksien myöntämisprosessi keskitetyllä identiteetinhallinnan ratkaisulla (IdM)~5000 henkilön organisaatio
100 000 € säästöä
lisenssi- ja pilvipalvelukuluissa keskitetyllä identiteetinhallinnalla (IdM)~20 000 henkilön yritys
IAM-ratkaisut
Identiteetinhallinta– käyttövaltuushallinta (IdM)
Keskitetyllä IdM-ratkaisulla hallitaan käyttövaltuuksia läpi organisaation. Identiteetinhallinta tehostaa toimintaa ja parantaa tietoturvaa.
Pääsynhallinta(AM)
Pääsynhallinta (Access Management, AM) huolehtii käyttäjien pääsystä järjestelmiin ja suojaa järjestelmiä asiattomalta käytöltä.
Kertakirjautuminen(SSO)
Kertakirjautumisella (Single Sign-On, SSO) helppo ja vaivaton pääsy useisiin järjestelmiin ja palveluihin yhdellä kirjautumisella.
Asiakkaiden IAM(CIAM)
Asiakasidentiteetinhallinnan (Customer Identity Access Management, CIAM) ratkaisulla mahdollistat asiakkaillesi helpon ja turvallisen pääsyn palveluihisi sekä huolehdit tietosuojasta.
Ylläpitokäyttäjien pääsynhallinta (PAM)
Ylläpitokäyttäjien pääsynhallinta (Privileged Access Management, PAM) turvaa IT-järjestelmien ylläpidossa tarvittavat tunnukset ja yhteydet.
Identiteettien hallinnointi (IGA)
Identiteettien hallinnointi (Identity Governance and Administration, IGA) tarjoaa näkyvyyden organisaation digitaalisiin identiteetteihin ja niihin liitettyihin käyttöoikeuksiin sekä tarjoaa helpon ja säännöllisen tavan katselmointiin.