IAM:n luoma tilannekuva antaa turvan ja tuottaa säästöjä

05/04/2016 | Kirjoittanut: Mika Käck | Aihe: IAM, Identiteetinhallinta (IdM), IGA

Reaaliaikainen ja automatisoitu identiteetinhallinta eli IAM tarjoaa työkalut, joilla rakennat tietoturvallisen ja euroja säästävän tilannekuvan tietojärjestelmienne käytöstä.

Reaaliaikaisella ja automatisoidulla identiteetin- ja pääsynhallinnalla (IAM) tuotetaan ajantasainen tilannekuva tietojärjestelmien käyttäjistä ja käyttöoikeuksista. NetIQ-tuotteeseen perustuva IAM-ratkaisu parantaa tietojärjestelmien turvallisuutta sekä tuottaa parantuneen tuottavuuden ja tehostuneen lisenssihallinnan myötä selkeitä euromääräisiä säästöjä.

NetIQ-tuotteiden antama reaaliaikainen tilannekuva avaa tietohallinnolle ainutlaatuisen näkymän tietojärjestelmien käyttäjien profiileihin, heidän käyttöoikeuksiinsa sekä historiatietoihin järjestelmien oikeuksista ja käytöstä. Tilannekuva paljastaa muun muassa poikkeavat käyttötavat ja ennaltaehkäisee tietoturvauhkia. Tilannekuva tehostaa it-tuen työtä, kun tukihenkilöillä on pulmatilanteissa kokonaiskuva käyttäjäprofiileista ja käyttöoikeuksista.

Tilannekuvan avulla voidaan automatisoidusti tarkkailla tietojärjestelmien käyttöastetta ja sitä, käyttävätkö sovelluksia kaikki ne työntekijät, joilla on niihin oikeudet. Keskikokoisessakin organisaatiossa löydetään usein kymmenittäin haamukäyttäjiä, joiden käyttöoikeudet voidaan poistaa. Näin säästetään merkittäviä summia lisenssimaksuissa.

Identiteetinhallinnan automaatiolla yhtenäistetään ja nopeutetaan käyttöoikeuksien myöntämistä, kun uusi työntekijä aloittaa työt. Näin päästään heti käsiksi tuottavaan työhön, kun aikaa ja rahaa ei kulu odotteluun. Automaatiolla varmistetaan, että käyttöoikeuksia ja salasanoja hallitaan yhtenäisellä, keskitetyllä, tietoturvallisella ja vaatimusten mukaisella toimintamallilla. Rajoitetut, juuri oikeanlaiset käyttöoikeudet myönnetään vakioprosesseilla, joiden tiedot haetaan automaattisesti henkilöstöhallinnon järjestelmistä.

Olemme toteuttaneet yli 15 vuoden ajan reaaliaikaisia ja automatisoituja identiteetinhallinnan ratkaisuja. Kerromme mielellämme, miten tilannekuva teidän organisaatiostanne parantaa tietoturvaa ja tuottaa säästöjä.

Ota rohkeasti yhteyttä: Mika Käck, mika.kack@spellpoint.fi, puh. +358 40 755 3906 – tai täytä lomake alla ja otamme teihin yhteyttä.

Mika Käck
Business Manager, Spellpoint